דיבייט – הדרך ללמוד מיומנויות תקשורת

דיבייט – הדרך ללמוד מיומנויות תקשורת

המילה "דיבייט" באנגלית מתורגמת לרוב בשפה העברית למילה "עימות". בעוד שכל אחד יכול למצוא את עצמו בוויכוח בלתי פורמלי בסיטואציות רבות בחייו, כאן משמעות המילה עימות היא תחרות בין שני צדדים או יותר, כאשר כל צד מביא איתו נקודת מבט על נושא מוסכם מראש ועליו לשכנע את השופטים מדוע הוא צודק. כמובן, ישנן גם סיטואציות בהן התחרות איננה מתקיימת מול שופטים אלא אל מול דעת הקהל, כמו במקרים פוליטיים ודומיהם.

אודות דיבייטים המתקיימים בארץ ובעולם

תחרויות הדיבייט הן למעשה תחרויות של ספורט אינטלקטואלי, המתקיימות במסגרות שונות, לרבות בתי ספר, אוניברסיטאות וחוגים. על פי הכללים, נקבע מראש נושא אחד שיש להציגו משני צדדים שונים של המתרס, כאשר כל צד צריך לייצג את עמדתו בדרך הטובה ביותר. לכל צד מוקצבות בין חמש לשבע דקות לנאום ולהציג את דעתו על הנושא, ולאחר ששני הצדדים מסיימים את ההצגה ניתנת לכל צד אפשרות לנסות ולהפריך את טיעוני הצד השני. בסיום קובעים השופטים ו/או הקהל מי מבין הצדדים היה משכנע יותר בטיעוניו ובהפרכת הטיעונים של הצד השני.

הכנה לקראת דיבייטים

כדי להצליח בתחום הדיבייט לא די בכישרון טבעי להתנסחות ובביטחון עצמי גבוה. יש להבין גם את כללי התחרות היטב, ללמוד איך להציג נתונים, לנאום ולא פחות חשוב – ללמוד להקשיב. את כל המיומנויות הללו, הנדרשות בתחרויות דיבייט, ניתן ללמוד. במהלך הלימודים אנו עוברים על מיומנויות תקשורת בין אישית, מתנסים בניסוח טיעון ובבניית נאום ולומדים את אמנות ההקשבה והשכנוע. הכנה לקראת תחרות דיבייט מתחילה מלימוד הבסיס, הנושא, וכוללת אימון בתחום.

מדוע כדאי ללמוד מיומנות דיבייט גם מעבר לפן התחרותי?

כל מי שרוצה להתקדם בתחרויות הספורט האינטליגנטי, תחרויות דיבייט, מבין כי עליו לרכוש מיומנויות מהמומחים בתחום. גם אנשים מתחומים נוספים, שונים בתכלית, מגיעים ללימודים מסיבות רבות אחרות ביניהן:

  • שיפור היכולת לשאת נאום – אמנם לא רבים הם האנשים אשר בחיי היומיום מגיעים לשאת נאום, אך אלו אשר מגיעים למעמד זה צריכים לדעת לעשות זאת כראוי. דרך טובה ללמוד את התחום תהיה במסגרת לימודי דיבייט.
  • לצורך הצגת מצגות אנשים רבים יכולים למצוא את עצמם מציגים מצגות, אך רק מעטים מהם יודעים כיצד להציג את הנתונים ואת התוכן בצורה נכונה, כזו שתשיג עבורם את התוצאה המרבית הרצויה. הצגת המצגת יכולה לעתים להשפיע על העתיד האישי או הכלכלי של האדם או של החברה המיוצגת ולכן מיומנויות ההצגה חשובות מאד.
  • שיפור התקשורת האישית כיוון שלימודי תחום הדיבייט כוללים התמקצעות בתחום התקשורת האישית לרבות מיומנויות דיבור והקשבה, ישנם רבים שבוחרים לשפר בדרך מקצועית את יכולותיהם. כך הם יכולים להשפיע על מערכות שונות בחייהם ולהיטיב את התנהלותם במסגרת העבודה, המשפחה ועוד.

אנשים אשר משתתפים בדיבייטים באופן קבוע, לומדים, מתרגלים ומתכוננים לקראת התחרויות, יוכלו לקחת אתם את המיומנויות הרבות שרכשו ולהשתמש בהן מעבר לתחרות –  בחיי היומיום.

למאמרים נוספים בנושא "תקשורת בין אישית" 

דילוג לתוכן