ביטחון עצמי יוצר שפת גוף – שפת גוף יוצרת ביטחון עצמי

ביטחון עצמי יוצר שפת גוף – שפת גוף יוצרת ביטחון עצמי

האם הביטחון העצמי שלנו הוא זה שמייצר את שפת הגוף הבטוחה? זו שמקרינה עצמה, מושכת,  גורמת לסובבים לרצות בחברתנו וגורמת לנו להרגיש יותר מבוקשים ונאהבים?

או שבעצם ההפך הוא הנכון?

ובכלל, האם ניתן לזייף שפת גוף?

בדיבייטים שמתקיימים בפני קהל ובפני שופטים, יש חשיבות רבה לכושר השכנוע שלנו. כך גם במהלך ראיון עבודה, משא ומתן ועוד. כמה השפעה יש לשפת הגוף שלנו על כושר השכנוע שלנו?

המחקרים העדכניים ביותר מצאו כי לשפת הגוף יש השפעה של כ-55% על המסר שמועבר לצד השני, השפעה רבת משמעות. אך האם ניתן לשנות את שפת הגוף על מנת לחזק את המסרים שלנו ובכך לשפר את כושר השכנוע שלנו?

עד לא מזמן סברו מומחים כי שפת גוף איננה ניתנת לזיוף ולכן, שכשמתרחש ניסיון לזיוף שפת גוף, מתקבלת תחושה של אי הלימה בין התוכן שנאמר לשפת הגוף ונוצרת תחושה של חוסר אותנטיות. מסיבה זו, במהלך מצגת או דיבייט, נמנעו מלזייף שפת גוף . יש בהנחות אלו מן האמת אך לא במאת האחוזים.

במחקר** שנערך באוניברסיטת הרווארד ע"י הפסיכולוגית החברתית והחוקרת אמי קאדי (Emy Kuddy) נמצא כי שפת הגוף שלנו מצליחה לשנות את הרגשתנו ועל ידי כך לחזק את תחושת הביטחון שלנו.

המחקר העמיד נחקרים בתנוחות גוף המקרינות ביטחון או חוסר ביטחון למשך 2 דקות על מנת לבחון האם זה ישפיע על התנהגויותיהם של הנחקרים לאחר מכן. המחקר מצא שכאשר אדם עומד במשך 2 דקות בחדר סגור ומתרגל שפת גוף בטוחה – ידיים פרוסות לצדדים, ישיבה על כיסא כאשר הרגליים פרוסות קדימה והידיים משולבות מאחורי הראש בישיבת "אני הבוס" – מופרשים הורמונים שמעלים את רמת הטסטוסטרון (הורמון שליטה) ומורידים את רמת הקורטיזול (הורמון מתח הנפשי) במוחנו, מה שמשפיע באופן ישיר על תחושת המסוגלות ומוריד את רף הפחד.

שלב 1: Fake it until you make it

האם מומלץ לזייף את זה עד שתשיג את זה? – בהחלט כן!

המחקר מוכיח שאם נתרגל שפת גוף בטוחה ושמחה, התנהגותנו תשתנה באופן די מהיר לפי שפת הגוף שלנו. כך למשל לפני ראיון עבודה או פגישה חשובה מומלץ לתרגל מול המראה, בשירותים, בחדר ההמתנה או במכונית, שפת גוף שמקרינה ביטחון וזה יצור בנו את אותה תחושת בטחון ויקרין אותה כלפי חוץ. כך נשדר יותר ביטחון אנו נהיה יותר חברותיים, יותר משכנעים, וזה יעזור לנו להתקבל בראיון עבודה, לסגור עסקה, לנצח במשא ומתן וכו'.

הגוף משנה את המחשבות * המחשבות משנות את ההתנהגות  * ההתנהגות משנה את התוצאה

שלב 2 : fake it until you become it

מחקרים מוכיחים שכאשר אנו מתרגלים שפת גוף באופן יומי ורציף, לאט-לאט הביטוי לשפת הגוף והתחושה שהיא יוצרת אצלנו הופכים לחלק מאתנו ואנחנו בעצם "נהפכים לכאלה". אם לדוגמה נתרגל במרבית שעות היום הליכה שמקרינה ביטחון, ישיבה בטוחה, נדבר תוך כדי יצירת קשר עין רציף, ראש מורם וגב זקוף, זה ייצור אצלנו תחושת ביטחון ומסוגלות לרגעים שלאט לאט ילכו ויתרבו, ואחרי כמה חודשים של תרגול זה יהפוך לחלק מאתנו – אנחנו "נזייף את זה עד שנהפוך לכזה".

אז מה עלינו לעשות?

  1. לפני כל פגישה חשובה, דיון, דיבייט או שיחה, בהם נרצה לשדר ביטחון ולהיות יותר משכנעים, עלינו לתרגל שפת גוף בטוחה למשך מספר דקות.
  2. בכל שלב בשגרת חיינו  – בהליכה, עמידה, ישיבה, אפילו בשכיבה – עלינו לתרגל את שפת הגוף. ככל שנתמיד בכך ישתפרו תוצאותינו, הסובבים יבחינו בכך ואנחנו נחוש בכך.

בהצלחה!

**

Using a few simple tweaks to body language, Harvard researcher Amy Cuddy discovers ways to help people become more powerful. — TIME Game Changers, March 19, 2012.

דילוג לתוכן